Plaats een Review

Marklin 37984 ... UP .. Stoomloc Klasse 800 .. tp VI

Marklin 37984 ... UP .. Stoomloc Klasse 800 .. tp VI

Voorbeeld: Zware Amerikaanse stoomlocomotief klasse 800 van de Union Pacific Railroad (UP), met olietender. Bedrijfsnummer van de locomotief 844. Zoals in gebruik vanaf 2016.

Model: Met digitale decoder mfx+ en uitgebreide geluidsfuncties. Verschillende bedrijfsgeluiden, zoals olie en water bijvullen en geluiden van het openen en sluiten van schuifvensters en de ventilatieklep in de machinistencabine, ook digitaal schakelbaar. Geregelde hoogvermogenaandrijving met vliegwiel in ketel. 4 aangedreven assen. Antislipbanden. Boxpok-wielen. Frontlamp op loc en tender, machinistencabineverlichting evenals nummerborden/markeerlichten verlicht met onderhoudsvrije warmwitte ledlampjes, digitaal schakelbaar. Rookgenerator met dynamische rookuitstoot standaard ingebouwd. Frontsein en rookgarnituurcontact in conventioneel bedrijf, digitaal schakelbaar. Twee krachtige luidsprekers in de tender. Imitatie van de koppeling aan kopzijde in de normschacht op de baanruimer insteekbaar. Door snelheid bekrachtigde kortkoppeling tussen loc en tender. Gemonteerde metalen handgrepen. Veel andere gemonteerde details. Lengte over de koppelingen ca. 41 cm.

Highlights:

  • Dynamische rookuitstoot.
  • Locomotief grotendeels van metaal.
  • Veel gemonteerde details.
  • Met digitale speelwerelddecoder mfx+ en uitgebreide gebruiks- en geluidsfuncties.

Union Pacific 844 “The only steam locomotive never retired” is een treffende omschrijving van nr. 844 van de Union Pacific Railroad (UP). Dit is daadwerkelijk de enige stoomlocomotief van een grote Amerikaanse spoorwegmaatschappij die nooit uit dienst werd genomen. Deze als type “Northern” gebouwde machine werd in 1944 als laatste stoomlocomotief voor UP gebouwd en tot 1959 ingezet. Daarna werd hij eerst als reserve uitgerangeerd om uiteindelijk met de overige stoomlocs van Union Pacific te worden verschroot. Maar al in 1960 zagen de verantwoordelijken van de UP de reclamevoordelen van speciale stoomtreinritten en werd de stoomloc operationeel gehouden. Hij vormde daarmee de basis van het UP-stoomlocbestand voor speciale inzet, dat in 1981 met de “Challenger” 3985 en in 2019 met de “Big Boy” 4014 werd aangevuld. In 1937 kocht UP van ALCo 20 kolengestookte, krachtige universele 2-cilinder 2’D2‘-stoomlocs voor de zware snel- en goederentreindienst, met aandrijfwielen met een diameter van nog 1.955,8 mm (UP 800-819). Daarna volgden in 1939 (UP 820-834) en 1944 (UP 835-844) nog twee series, nu al met aandrijfwielen met een diameter van 2.032 mm en nog zwaarder uitgevoerd. Als toegestane topsnelheid werd 90 mph (145 km/h) vastgelegd, terwijl de aandrijving voor 100 mph (161 km/h) was geconstrueerd. Het ging om een speciale lichtgewichtconstructie met aandrijf- en koppelwielen type “Boxpok“. De laatste serie werd zelfs uitgerust met twee blaaspijpen (dubbele schoorsteen), voor nog meer vermogen. De prestaties waren indrukwekkend: keteldruk 20,7 bar; roosteroppervlak 9,3 m², verwarmingsoppervlak 399 m², oververhittingsvlak 130,1 m²; massa loc en tender 411,9 ton, trekkracht 283,8 kN en een vermogen van 4.938 pk. Bij de twee laatste series was de 7-assige tender type “Centipede” noemenswaardig, met zijn voorlopende draaistel en vijf vast in het frame gelagerde wielstellen achter. Deze was bedoeld om te worden ingezet tegen de concurrerende diesellocs en het berijden van lange trajecten mogelijk maken. Vol beladen (met 25 ton olie en 88.971 liter water) woog hij bijna net zoveel als de machine zelf. Vanwege de blootstelling van het locpersoneel aan gassen en rook werden deze machines in 1946 voorzien van met het Duitse type “Wagner” vergelijkbare windleiplaten. Niet in de laatste plaats vanwege de staking van de kolenmijnwerkers werden de machines omgebouwd naar oliestook. Tot in de tweede helft van de jaren ‘40 trokken zij de prestigieuze sneltreinen “Overland Limited“, “Los Angeles Limited“, “Portland Rose“ en “Challenger “van UP. Daarbij werden ook recordwaardige snelheden geboekt: de 841 bijvoorbeeld trok 25 zware Pullman-rijtuigen door Nebraska en bereikte daarbij topsnelheden tussen 105 en 112 mph (169-180 km/h). Een andere machine bereikte naar verluid zelfs het 130 mph-record (209 km/h). In zijn hoogtijdagen legden de 800`s maar liefst 15.000 mijl (24.100 km) per maand af. Maar gedurende de laatste tien jaar moesten zij genoegen nemen met goederentreinen, tot de laatste machines in 1962 definitief uit dienst werden genomen.

  • EAN Barcode : 4001883379845
Goedkoopst bij
Dit product is niet meer leverbaar.
Voorbeeld: Zware Amerikaanse stoomlocomotief klasse 800 van de Union Pacific Railroad (UP), met olietender. Bedrijfsnummer van de locomotief 844. Zoals in gebruik vanaf 2016.

Model: Met digitale decoder mfx+ en uitgebreide geluidsfuncties. Verschillende bedrijfsgeluiden, zoals olie en water bijvullen en geluiden van het openen en sluiten van schuifvensters en de ventilatieklep in de machinistencabine, ook digitaal schakelbaar. Geregelde hoogvermogenaandrijving met vliegwiel in ketel. 4 aangedreven assen. Antislipbanden. Boxpok-wielen. Frontlamp op loc en tender, machinistencabineverlichting evenals nummerborden/markeerlichten verlicht met onderhoudsvrije warmwitte ledlampjes, digitaal schakelbaar. Rookgenerator met dynamische rookuitstoot standaard ingebouwd. Frontsein en rookgarnituurcontact in conventioneel bedrijf, digitaal schakelbaar. Twee krachtige luidsprekers in de tender. Imitatie van de koppeling aan kopzijde in de normschacht op de baanruimer insteekbaar. Door snelheid bekrachtigde kortkoppeling tussen loc en tender. Gemonteerde metalen handgrepen. Veel andere gemonteerde details. Lengte over de koppelingen ca. 41 cm.

Highlights:
  • Dynamische rookuitstoot.
  • Locomotief grotendeels van metaal.
  • Veel gemonteerde details.
  • Met digitale speelwerelddecoder mfx+ en uitgebreide gebruiks- en geluidsfuncties.

Union Pacific 844 “The only steam locomotive never retired” is een treffende omschrijving van nr. 844 van de Union Pacific Railroad (UP). Dit is daadwerkelijk de enige stoomlocomotief van een grote Amerikaanse spoorwegmaatschappij die nooit uit dienst werd genomen. Deze als type “Northern” gebouwde machine werd in 1944 als laatste stoomlocomotief voor UP gebouwd en tot 1959 ingezet. Daarna werd hij eerst als reserve uitgerangeerd om uiteindelijk met de overige stoomlocs van Union Pacific te worden verschroot. Maar al in 1960 zagen de verantwoordelijken van de UP de reclamevoordelen van speciale stoomtreinritten en werd de stoomloc operationeel gehouden. Hij vormde daarmee de basis van het UP-stoomlocbestand voor speciale inzet, dat in 1981 met de “Challenger” 3985 en in 2019 met de “Big Boy” 4014 werd aangevuld. In 1937 kocht UP van ALCo 20 kolengestookte, krachtige universele 2-cilinder 2’D2‘-stoomlocs voor de zware snel- en goederentreindienst, met aandrijfwielen met een diameter van nog 1.955,8 mm (UP 800-819). Daarna volgden in 1939 (UP 820-834) en 1944 (UP 835-844) nog twee series, nu al met aandrijfwielen met een diameter van 2.032 mm en nog zwaarder uitgevoerd. Als toegestane topsnelheid werd 90 mph (145 km/h) vastgelegd, terwijl de aandrijving voor 100 mph (161 km/h) was geconstrueerd. Het ging om een speciale lichtgewichtconstructie met aandrijf- en koppelwielen type “Boxpok“. De laatste serie werd zelfs uitgerust met twee blaaspijpen (dubbele schoorsteen), voor nog meer vermogen. De prestaties waren indrukwekkend: keteldruk 20,7 bar; roosteroppervlak 9,3 m², verwarmingsoppervlak 399 m², oververhittingsvlak 130,1 m²; massa loc en tender 411,9 ton, trekkracht 283,8 kN en een vermogen van 4.938 pk. Bij de twee laatste series was de 7-assige tender type “Centipede” noemenswaardig, met zijn voorlopende draaistel en vijf vast in het frame gelagerde wielstellen achter. Deze was bedoeld om te worden ingezet tegen de concurrerende diesellocs en het berijden van lange trajecten mogelijk maken. Vol beladen (met 25 ton olie en 88.971 liter water) woog hij bijna net zoveel als de machine zelf. Vanwege de blootstelling van het locpersoneel aan gassen en rook werden deze machines in 1946 voorzien van met het Duitse type “Wagner” vergelijkbare windleiplaten. Niet in de laatste plaats vanwege de staking van de kolenmijnwerkers werden de machines omgebouwd naar oliestook. Tot in de tweede helft van de jaren ‘40 trokken zij de prestigieuze sneltreinen “Overland Limited“, “Los Angeles Limited“, “Portland Rose“ en “Challenger “van UP. Daarbij werden ook recordwaardige snelheden geboekt: de 841 bijvoorbeeld trok 25 zware Pullman-rijtuigen door Nebraska en bereikte daarbij topsnelheden tussen 105 en 112 mph (169-180 km/h). Een andere machine bereikte naar verluid zelfs het 130 mph-record (209 km/h). In zijn hoogtijdagen legden de 800`s maar liefst 15.000 mijl (24.100 km) per maand af. Maar gedurende de laatste tien jaar moesten zij genoegen nemen met goederentreinen, tot de laatste machines in 1962 definitief uit dienst werden genomen.
Merk

Marlin

Inhoud Marklin 37984 ... UP .. Stoomloc Klasse 800 .. tp VI
Introductie jaar 2021
Leeftijd
EAN 4001883379845
Sku 3492385
2022 - 0 - 3492385 Speelgoed vergelijken doe je hier!