Plaats een Review

Märklin 49570 ... DB … Stoomkraan Ardelt 57t .. tp III

Märklin 49570 ... DB … Stoomkraan Ardelt 57t .. tp III

Voorbeeld: 6-assige spoorwagendraaikraan met stoomaandrijving type Ardelt met een draagvermogen van 57 ton met kraansteunwagen (ombouw uit Rms Stuttgart) en rijdende werkplaats van de Deutsche Bundesbahn (DB). Flesgroene kleurstelling van de stoomkrans. Bedrijfsnummer München 6664. Zoals in gebruik rond 1958.

Model: Kraanwagen met digitale decoder mfx+ met geluidsfuncties. Sluitwagen met kraanarm op tandkrans 360° draaibaar. De kraanarm kan via een kabelschijf omhoog en omlaag bewegen. De metalen hoofdhaak kan via een kabelschijf omhoog en omlaag bewegen. Cabineverlichting digitaal schakelbaar. Twee verlichte koplampen op de kraanarm, digitaal schakelbaar. Ledverlichting. Ingebouwde rookset, digitaal schakelbaar. 4 steunarmen handmatig uitklapbaar en met spindels op de meegeleverde sokkels vast te zetten. Schoorsteen met rookkap die kan worden weggenomen en opnieuw gemonteerd. Metalen contragewicht, deels verwijderbaar, kan op de buffervoorbouw worden gezet. Kraanwagen met zesassige onderwagen en sluitwagenbehuizing van metaal. Rongenwagen (ombouw uit Rms Stuttgart) met besturingsbok als schutwagen. Voormalige G-wagen van het verbandstype, met versterking van de eindoverspanning zonder handrem, als rijdende werkplaats. Kleinst berijdbare boogradius 437,5 mm! Totale lengte over de buffers ca. 36,6 cm.



Highlights:

  • "Volledig nieuwe constructie van de stoomkrans, overwegend in metaal.
  • Met digitale decoder mfx+ en uitgebreide geluidsfuncties.
  • Sluitwagen met kraanarm 360° draaibaar.
  • De kraanarm kan via een kabelschijf omhoog en omlaag bewegen.
  • De hoofdhaak kan via een kabelschijf omhoog en omlaag bewegen.
  • Cabineverlichting.
  • Twee werkende koplampen.
  • Ingebouwde rookgarnituur.
  • Nieuwe constructie van de schutwagen."

Eenmalige serie.

Voor een probleemloze spoorweguitbating zijn het in stand houden en de uitbouw van het spoornet onontbeerlijk. Tot de hiertoe noodzakelijke werkzaamheden behoren o.a. het vervangen van wissels, het snoeien van hoogstambomen of het op de sporen plaatsen van de locomotieven en rijtuigen. Na een ongeval moeten de locomotieven en de wagens worden geborgen, wrakstukken worden weggehaald en reddingswerken vaak onder enorme tijdsdruk snel en efficiënt in goede banen worden geleid. Daarbij zijn de kadervoorwaarden vaak slechts ondermaats of gewoonweg alleen maar slecht: Vaak heeft een spoorwegtraject geen ernaast lopende weg of is die volledig geïsoleerd, zoals in tunnels, bij steile hellingen of diepe kloven. Bovendien zijn er ook een groot aantal hindernissen, zoals bovenleidingen, perrons, masten, palen of signaalinstallaties die men moet overwinnen. Daarom hebben de spoorwegen perfect op hun vereisten afgestemde kranen nodig, die onder andere een passende beweeglijkheid en rijdbaarheid met en zonder last op het spoor, een efficiënt hefvermogen, goede ondersteuning en positionering en een uitstekende manoeuvreerbaarheid garanderen, zelfs in moeilijk toegankelijke of netelige gebieden. Na de tweede wereldoorlog moest er in de westelijke zones heel wat worden opgeruimd. Daarom bestelde de DRG bij de firma Ardelt in 1948 vier stoomkranen met een draagvermogen van 57 ton, die in 1949 werden geleverd en door de pas opgerichte DB als Essen 6660, Mainz 6600, München 6664 en Wuppertal 6602 werden ingelijfd. Deze kranen waren zo gebouwd dat hun contragewicht bij het transport op de onderwagen werd gelegd en de onderste delen van het contragewicht door middel van beide haspelwielen in de "buikholte" tussen bufferbalk en steunarmscharnieren konden worden opgeborgen. Bij het zesassige rijtuig realiseerde men op die manier een redelijke vlucht en een draagbare stempelbreedte van zes meter zonder de middelste wielaslast van 18 ton te overschrijden, met in elk geval nog een maximale draagkracht van 57 ton. Bij een overbrenging moest alleen de schoorsteenuitvoering worden afgenomen, omdat die het omgrenzingsprofiel overschreed, en achteraan bovenop de gewichten worden vastgemaakt. Het totale gewicht van de kraanwagen bedroeg 106 ton. Een als schutwagen vooraan opgestelde rongenwagen met lagerbok verhinderde uitzwenken van de kraanarm tijdens het overbrengen. Het 22,6 m lange gespan kon bij inschakeling in goederentreinen met een maximale snelheid van 80 km/u worden vervoerd. De hoofdtaken van deze kranen was het op de sporen brengen van rijtuigen, brugbouwplaatsen en overladingen, waarbij door samenwerking van twee kranen ook de zwaarste locomotieven opnieuw op de sporen konden worden gezet. Een omkeerbare, liggende stoommachine met twee cilinders en een vermogen van 75 pk zorgde voor de nodige aandrijving van de stoomkraan. Alle vier kranen werden in 1978/79 buiten dienst gesteld, maar in het Auto & Technik Museum van Sinsheim bleef er één behouden. Daar kan men de voormalige "6600 Mainz" met bijhorende locomotief met stoomgenerator bewonderen.

  • EAN Barcode : 4001883495705
Goedkoopst bij
Dit product is niet meer leverbaar.
Voorbeeld: 6-assige spoorwagendraaikraan met stoomaandrijving type Ardelt met een draagvermogen van 57 ton met kraansteunwagen (ombouw uit Rms Stuttgart) en rijdende werkplaats van de Deutsche Bundesbahn (DB). Flesgroene kleurstelling van de stoomkrans. Bedrijfsnummer München 6664. Zoals in gebruik rond 1958.

Model: Kraanwagen met digitale decoder mfx+ met geluidsfuncties. Sluitwagen met kraanarm op tandkrans 360° draaibaar. De kraanarm kan via een kabelschijf omhoog en omlaag bewegen. De metalen hoofdhaak kan via een kabelschijf omhoog en omlaag bewegen. Cabineverlichting digitaal schakelbaar. Twee verlichte koplampen op de kraanarm, digitaal schakelbaar. Ledverlichting. Ingebouwde rookset, digitaal schakelbaar. 4 steunarmen handmatig uitklapbaar en met spindels op de meegeleverde sokkels vast te zetten. Schoorsteen met rookkap die kan worden weggenomen en opnieuw gemonteerd. Metalen contragewicht, deels verwijderbaar, kan op de buffervoorbouw worden gezet. Kraanwagen met zesassige onderwagen en sluitwagenbehuizing van metaal. Rongenwagen (ombouw uit Rms Stuttgart) met besturingsbok als schutwagen. Voormalige G-wagen van het verbandstype, met versterking van de eindoverspanning zonder handrem, als rijdende werkplaats. Kleinst berijdbare boogradius 437,5 mm! Totale lengte over de buffers ca. 36,6 cm.



Highlights:
  • "Volledig nieuwe constructie van de stoomkrans, overwegend in metaal.
  • Met digitale decoder mfx+ en uitgebreide geluidsfuncties.
  • Sluitwagen met kraanarm 360° draaibaar.
  • De kraanarm kan via een kabelschijf omhoog en omlaag bewegen.
  • De hoofdhaak kan via een kabelschijf omhoog en omlaag bewegen.
  • Cabineverlichting.
  • Twee werkende koplampen.
  • Ingebouwde rookgarnituur.
  • Nieuwe constructie van de schutwagen."

Eenmalige serie.

Voor een probleemloze spoorweguitbating zijn het in stand houden en de uitbouw van het spoornet onontbeerlijk. Tot de hiertoe noodzakelijke werkzaamheden behoren o.a. het vervangen van wissels, het snoeien van hoogstambomen of het op de sporen plaatsen van de locomotieven en rijtuigen. Na een ongeval moeten de locomotieven en de wagens worden geborgen, wrakstukken worden weggehaald en reddingswerken vaak onder enorme tijdsdruk snel en efficiënt in goede banen worden geleid. Daarbij zijn de kadervoorwaarden vaak slechts ondermaats of gewoonweg alleen maar slecht: Vaak heeft een spoorwegtraject geen ernaast lopende weg of is die volledig geïsoleerd, zoals in tunnels, bij steile hellingen of diepe kloven. Bovendien zijn er ook een groot aantal hindernissen, zoals bovenleidingen, perrons, masten, palen of signaalinstallaties die men moet overwinnen. Daarom hebben de spoorwegen perfect op hun vereisten afgestemde kranen nodig, die onder andere een passende beweeglijkheid en rijdbaarheid met en zonder last op het spoor, een efficiënt hefvermogen, goede ondersteuning en positionering en een uitstekende manoeuvreerbaarheid garanderen, zelfs in moeilijk toegankelijke of netelige gebieden. Na de tweede wereldoorlog moest er in de westelijke zones heel wat worden opgeruimd. Daarom bestelde de DRG bij de firma Ardelt in 1948 vier stoomkranen met een draagvermogen van 57 ton, die in 1949 werden geleverd en door de pas opgerichte DB als Essen 6660, Mainz 6600, München 6664 en Wuppertal 6602 werden ingelijfd. Deze kranen waren zo gebouwd dat hun contragewicht bij het transport op de onderwagen werd gelegd en de onderste delen van het contragewicht door middel van beide haspelwielen in de "buikholte" tussen bufferbalk en steunarmscharnieren konden worden opgeborgen. Bij het zesassige rijtuig realiseerde men op die manier een redelijke vlucht en een draagbare stempelbreedte van zes meter zonder de middelste wielaslast van 18 ton te overschrijden, met in elk geval nog een maximale draagkracht van 57 ton. Bij een overbrenging moest alleen de schoorsteenuitvoering worden afgenomen, omdat die het omgrenzingsprofiel overschreed, en achteraan bovenop de gewichten worden vastgemaakt. Het totale gewicht van de kraanwagen bedroeg 106 ton. Een als schutwagen vooraan opgestelde rongenwagen met lagerbok verhinderde uitzwenken van de kraanarm tijdens het overbrengen. Het 22,6 m lange gespan kon bij inschakeling in goederentreinen met een maximale snelheid van 80 km/u worden vervoerd. De hoofdtaken van deze kranen was het op de sporen brengen van rijtuigen, brugbouwplaatsen en overladingen, waarbij door samenwerking van twee kranen ook de zwaarste locomotieven opnieuw op de sporen konden worden gezet. Een omkeerbare, liggende stoommachine met twee cilinders en een vermogen van 75 pk zorgde voor de nodige aandrijving van de stoomkraan. Alle vier kranen werden in 1978/79 buiten dienst gesteld, maar in het Auto & Technik Museum van Sinsheim bleef er één behouden. Daar kan men de voormalige "6600 Mainz" met bijhorende locomotief met stoomgenerator bewonderen.
Merk

Märklin

Inhoud Märklin 49570 ... DB … Stoomkraan Ardelt 57t .. tp III
Introductie jaar 2021
Leeftijd
EAN 4001883495705
Sku 3495055
2022 - 0 - 3495055 Speelgoed vergelijken doe je hier!