Spel Leo Moet Naar De Kapper

Spel Leo Moet Naar De Kapper

Coöperatief geheugenspel voor kinderen en hun ouders! Leo, de langharige leeuw, moet binnen 5 dagen naar de kapper om het respect van de andere dieren in de jungle niet te verliezen. Jullie helpen hem om er voor sluitingstijd te arriveren. Elke dag staat Leo om 8 uur ``s morgens op. Als hij uiterlijk om 8 uur ``s avonds bij de kapper is, winnen jullie het spel. Om beurten spelen jullie 1 handkaart om Leo over een spoor van gedekte tegels te bewegen. Eindigt Leo op een tegel met dezelfde kleur als de kaart, dan kost de beweging geen tijd. In het andere geval geeft de omgedraaide tegel aan hoeveel uren de beweging kost. Als Leo om 8 uur ``s avonds nog niet bij de kapper is, moet hij de volgende dag weer opnieuw beginnen. Jullie draaien de omgedraaide tegels dan weer naar de gedekte kant. Jullie moeten dus onthouden waar welke kleuren liggen! Leo is een spannend spel, waarin de spelers moeten samenwerken en hun geheugen moeten aanspreken. De handleiding bevat varianten om het spel eenvoudiger of juist moeilijker te maken.

Genomineerd voor Speelgoed van het Jaar 2017

De mening van de jury:

Een coöperatief geheugenspel dat je zo makkelijk en moeilijk kan maken als je wilt. Leuke uitvoering met de leeuw, mooie vormgeving en heel belangrijk: een goede uitleg op de doos.

Toelichting ontwikkelingspsycholoog:

Leo is een coöperatief spel waarbij de spelers moeten samenwerken om het doel te bereiken, namelijk de leeuw Leo met zijn wilde manen binnen één ronde (dag) voor 8 uur bij de kapper te krijgen. Aan het begin van een ronde worden de kaartjes onder de spelers verdeeld. De kaartjes hebben een kleur en een nummer. Het nummer is het aantal plaatsen dat de speler vooruit mag zetten op de route naar de kapper. De route is elk spel weer anders en bestaat eveneens uit kaartjes met verschillende nummers en kleuren of plaatjes, die met de informatie naar beneden op tafel liggen. Wanneer een speler aan de hand van zijn kaartje een aantal stappen vooruit heeft gezet, kijkt hij/zij op het kaartje waarop Leo terecht is gekomen. Als de kleur hetzelfde is als op het kaartje van de speler, dan wordt er geen tijd verloren. Als de kleur anders is of als er een afbeelding op het kaartje staat, moet het aantal uren dat op het kaartje staat van de klok worden afgetrokken. Hierdoor blijft er minder tijd over om Leo bij de kapper te krijgen die ronde. Binnen één ronde wordt om de beurt doorgepeeld tot Leo op tijd bij de kapper is, of tot de tijd op is. Dat zal de eerste ronde meestal niet lukken. Daarna begint de volgende ronde. Om binnen de 12 uur bij de kapper te komen, moet onthouden worden welke kleur en tijd of welk plaatje op de verschillende kaartjes van de route staan. Dat kunnen de spelers gezamenlijk doen, waarbij iedere speler maar een deel van de kaartjes hoeft te onthouden. Hoe beter je samenwerkt, hoe sneller Leo bij de kapper zit. Dit is een spel om het ruimtelijk geheugen te stimuleren. Ook komt er enige strategie bij kijken (welk kaartje kan ik het beste gebruiken, als ik weet welke kaartjes er op mijn pad liggen?). Het spel bevordert de ontwikkeling van sociale vaardigheden, zoals samenwerken, afspraken maken, de leiding nemen en voor je mening opkomen.

• EAN Barcode : 8719214422677

De mening van de jury:

Toelichting ontwikkelingspsycholoog: